مهندسی عمران چیست ؟

مهندسی عمران به عنوان قدیمی ترین رشته مهندسی مطرح شده است . مهندسی عمران شامل برنامه ریزی ، طراحی ، ساخت  ساز ، تعمیر و اجرای زیربناهایی می شود که ما را احاطه کرده اند و شالوده جامعه ما هستند . زیربناهای ما شامل جاده ها ، فرودگاه ها ، ساختمان ها ، پل ها ، تصفیه خانه های آب و فاضلاب ، شبکه فاضلاب شهری ، زهکشی ، کنترل سیل ، تأمین آب و خیلی امکانات دیگر می شود . بیش از هر چیز مهندسین عمران در زندگی ما تأثیر دارند .

سازه مهندس ابزار

وقتی شما صبح بیدار می شوید و دوش می گیرید و دندانهایتان را مسواک می کنید ، آب به واسطه شبکه لوله کشی از نیروگاه تصفیه آبی می آید که به وسیله مهندسین عمران طراحی شده است . آب آلوده به وسیله شبکه فاضلاب (اگو) از خانه شما خارج می شود و به نیروگاه فاضلابی ختم می شود که به وسیله مهندسین عمران طراحی شده است ؛ جایی که فاضلاب ها تصفیه و در یک نهر یا رودخانه نزدیک رها می شود . وقتی شما به مدرسه یا محل کار می روید ، جاده ها و راههایی که روی آن ها رانندگی می کنید و پلهایی که ممکن است از آنها عبور کنید ، توسط مهندسین عمران طراحی شده اند .

آبگذرهای ورودی در امتداد پیاده روها و جوی ها که آب باران را منتقل می کنند به دست مهندس های عمران طراحی شده اند . سازه و اسکلت ساختمانی که به خوبی فندانسیون آنهاست که شما کلاس هایتان را در آن برگزار یا در آن کار می کنید ، طراحی شده توسط مهندسین عمران هستند . حتی برقی که شما استفاده می کنید ، بر فراز خطهای انتقال دهنده ای برای شما آورده شده که برج دکل های آن توسط مهندسین عمران طراحی شده اند . زباله ای که شما در سطل زباله انداخته اید ، به محل های بهداشتی دفن زباله ای انتقال یافته که به وسیله مهندس های عمران طراحی شده اند . مثال های خیلی بیشتری وجود دارد که مهندسی عمران چطور در زندگی روزانه ما وارد شده است .

مهندس عمران کیست ؟

در کل ، مهندس ها افرادی هستند که از رقابت حل مسائل لذت می برند و کسانی هستند که دوست دارند ترجیحاً کارها را انجام بدهند تا اینکه بخواهند درباره آنها فقط صحبت کنند . آن ها می خواهند که قسمتی از راه حل باشند و از کار کردن با افراد در قالب یک تیم لذت می برند . برای مبتدیان ، میل ذاتی و استعداد در ریاضی و و علوم ، مفید است ولی نکته مهم  توانایی کار کردن با بقیه مردم و خوب صحبت کردن و خوب نوشتن و نشان دادن مهارت های رهبری کردن می باشد . مهندسهای عمران در تیم هایی با دیگر مهندسین ، تکنسین ها و کارمندان دفتر کار می کنند . آنها ممکن است با اقتصاددانان ، دانشمندان اجتماعی ، زمین شناسان ، زیست شناسان ، شیمی دانان و خیلی از اهالی حرفه های دیگر کار کنند . مهندسین عمران نسبت به انواع دیگر مهندسی ، با جامعه عمومی در یک درجه بهتر و بالاتری کار می کنند . خیلی از پروژه ها سرمایه عمومی هستند و نیاز به درآمد عمومی همچنین ملاقات ها و گزارش های عمومی دارند . این به این معناست که مهندس باید اطلاعات تکنیک برقراری راحت و روشن ارتباط با مشتری ها و ارباب رجوع ها و جامعه عمومی را یاد بگیرد . همچنین یاد بگیرد که روی پاهای خودش بایستد و زیر فشار ، شاداب باشد و دوام بیاورد.

مهندسین عمران کجا کار می کنند ؟

بیشتر مهندسین عمران برای شرکت های مشاوره ( که پروژه ها را طراحی می کنند و نقشه ها و مشخصات را برای ساختن آنها تهیه می کنند ) و آژانس های دولتی ( به ترتیب از شهرها تا دولت فدرال ) کار می کنند . بعضی ممکن است به ارتش بپیوندند یا برای سازنده ها کار کنند ( مثل سازنده های پمپ ، لوله یا ساختمان فولادی ) . در ابتدا ، بیشتر مهندس ها روی طراحی کار می کنند ولی معمولا وقتی که مسئولیت بیشتری پیدا می کنند ، آنها پروژه ها را اداره می کنند و کمتر طراحی مهندسی انجام می دهند . عرصه های دیگری که مهندسی عمران در آن کار می کنند شامل فروش ، آموزش و پژوهش می شود .

مهندسی ساختمان چیست ؟

مهندسی ساختمان ( ساخت و ساز ) مربوط می شود به برنامه ریزی مدیریت ساخت و ساز بناها مثل بزرگراهها ، پل ها ، فرودگاهها ، راه آهن ها ، ساختمان ها ، سدها و مخازن آب . ساخت و ساز این قبیل پروژه ها به دانش مهندسی و اصول و قوانین مدیریت و رویه های تجارت ، اقتصاد و رفتار انسانی نیاز دارد . مهندسین ساختمان عهده دار طراحی بناهای سریع ، تخمین هزینه ، طرح ریزی و برنامه ریزی ، تهیه مواد ، انتخاب تجهیزات و کنترل هزینه هستند .

مهندسین ساختمان چه کاری انجام می دهند ؟

با مدرک مهندسی ساختمان ممکن است شما در طراحی یک پروژه جدید ، سازمان دهی پرسنل کار ، ترتیب دادن برنامه ها و رسیدگی کردن به موضوعات ایمنی مشغول شوید . شما ممکن است مشغول شوید در برنامه ریزی مالی ، کار کردن با پیمانکاران فرعی ، مقابل شدن با مشتری ها در یک زمینه همیشگی و دائمی . با کسب تجربه و اجرای پروژه های متعدد ، شما ممکن است به واسطه مدیریت ارتقا پیدا کنید و مسئولیت بیشتری برای پروژه کلی داشته باشید . برخی از مهندسین ساخت و ساز که تجربه زیادی دارند تصمیم می گیرند تا شرکت ساخت و ساز خودشان را تشکیل بدهند .

مهندسی ساختمان شغل ایده آل است اگر شما به دنبال موقعیت های شغلی سریع و متمایل به مردم هستید . علاوه بر این ، این رشته یک صف وسیع از موقعیت های حرفه ای را پیش روی شما قرار می دهد .

 

چرا ساخت و ساز ؟

صنعت ساخت و ساز به پیشرفت و توسعه استاندارد زندگی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به وسیله افزایش محیط زندگی ساخته شده شامل زیربناها و ساختمان ها و محافظت محیط زیست طبیعی به وسیله محصولات سبز و سرویس های قابل جبران کمک مطلوبی می کند . ساخت و ساز یک عنصر کلیدی اقتصاد ملی است .

حرفه ای های ساخت و ساز یک خوشنودی عمیق فردی از اجراهای فردی و تیمی در کارشان بدست می آورند . پروژه های ساخت و ساز و شرکت ها ، جنبه های جالب و رقابتی مهندسی ، مدیریت و تجارت را با یکدیگر پیوند می دهند . رقابت های مدیریتی و تکنیکی ساخت و ساز ، موقعیت های مختلف زیادی برای مسیرهای موفق شغلی فراهم می آورد .

پروژه های ساخت و ساز افراد خوبی را که در گروه های مؤثر و کارآمد کار می کنند را وارد می کند . رقابت های طرح ریزی ، برنامه ریزی ، سازمان دهی ، نظارت و هدایت و کنترل این پروژه ها فرصت های بی نظیری برای پیشرفت حرفه ای فراهم می کنند .

تجربه در ساخت و ساز ، دانش و پیشرفت فنی و دانش مادام العمری را  از رقابت های دیسیپلین چندگانه به ارمغان می آورد . این زمینه بسیار بااهمیت است برای همه حرفه هایی که با امکانات در ارتباط هستند از جمله توسعه ، طراحی ، ساخت و ساز یا بهره برداری .

فزونی و حرکت ، نوآوری را مخصوصاً در طراحی و ساخت و ساز می طلبد که این بدعت و نوآوری فرصت های شغلی و رشته ای خوبی برای کارگشایی و ساختنِ زیاد ، مهیا می کند .

سازه - مهندس ابزار

مدیریت ساخت چیست ؟

در مفاد یک پروژه ساخت و ساز ، یک مدیر ساخت یا تیم مدیریت برای هماهنگ ساختن فرآیندها و برنامه های زمانی که برای تکمیل پروژه نیاز است ، تربیت شده است . این فرد ها یا تیم ها در بین مالکان ، طراحان ، پیمانکاران و کارپردازان واقع شده اند .

نقش مدیریت ساخت چیست ؟

یک مدیر ساخت ذاتاً یک مدیر سطح بالاست که روی نیازهای مختلف یک پروژه در یک مقیاس بزرگ تمرکز می کند . بخصوص ، مدیر ساخت مسئول ادامه رابطه و همکاری بین پیمانکاران اصلی و فرعی می باشد تا روان بودن و تکمیل به موقع یک پروژه تضمین شده باشد .

مهمترین جنبه این شغل ، تعریف کردن پروژه تیم مدیریت و تعیین کردن مسئولیت های هر عضو تیم است . در آن سو ، مدیر ساخت روابط بین پیمانکاران تجاری و طراحان پروژه را که با جنبه های مخصوص پروژه در ارتباط است را مرتب و مراقبت و حمایت می کند ؛ که این شامل تنظیم برنامه های زمانی برای تکمیل قسمت های مطمئن پروژه و از بین بردن تضادها و ناسازگاری ها  وقتیکه آن ها به وجود می آیند ، می شود .

علاه بر هماهنگ ساختن کارگران و عاملان داخلی پروژه ، مدیر ساخت بخاطر سر و کار داشتن با نگرانی های خارجی ، باید نقشه ها و برنامه ها را توسعه و بسط دهد ؛ که این ها سر و کار داشتن با تجهیزات و مواد تدارکاتچی ها و کارپردازان ، توسعه برنامه ها و نقشه ها با امور غیرمنتظره مکانی و تجهیزات آتش نشانی برای امنیت درون سایت پروژه و مدیریت خطر را شامل می شود .

چه چیزهایی در کار کردن با پیمانکاران وارد می شود ؟

ایجاد هماهنگی ، مهمترین نقطه تمرکز شغل یک مدیر ساخت است . به خصوص مدیر ساخت عهده دار مرتب کردن روابط کاری و زمانی بین پیمانکاران فرعی می باشد . این مسئولیت ها شامل سازمان دهی کردن پیشنهاد ها برای قست های مخصوص یک پروژه ، پایان دادن به کار پیمانکاران فرعی ، کنترل کیفیت و نظارت بر زمان و هزینه ها می شود .

این مسئولیت ویژه در جنبه بودجه ای یک پروژه به سختی سنجیده می شود . مدیران ساخت با مالکان و طراحان از نزدیک کار می کنند تا مطمئن باشند که یک پروژه نه تنها از نظر فیزیکی ، شدنی و قابل اجرا است بلکه همچنین از نظر بودجه هم قابل اجرا است . وقتی که تصمیمات ، فرایندها و رویه و فشارهای زمانی پروژه ، همگی خوب و مرتب هستند ، مدیر ساخت برنامه و نقشه ها را اجرا می کند . 

منبع: انجمن علمی عمران دانشگاه پرند